Notaris: Data en applicaties zijn cruciaal voor je financiële succes!

Notaris: Data en applicaties zijn cruciaal voor je financiële succes!

Als notaris stel je jezelf dagelijks vragen als:

  • Hoe zit het met mijn cashflow?
  • Lopen mijn kosten niet te snel op?
  • Waar moet ik op meten, wat zijn mijn prestatie-indicatoren?
  • En welke data en applicaties zijn cruciaal voor het financiële succes van mijn bedrijf?

Key Performance Indicators, oftewel KPI’s, bieden belangrijke informatie over je bedrijfsvoering. Ze geven aan hoe het met de ontwikkeling van je bedrijf staat, ten opzichte van eerdere jaren én ten opzichte van de concurrentie. Het gaat dan bijvoorbeeld om de groei van het aantal akten, de aanwas van nieuwe klanten, klanten die vertrekken, het aantal declarabele uren, je bezettingsgraad of de klanttevredenheid. Dit soort indicatoren geven je ook inzicht in de toekomstige winstgevendheid van je kantoor. Die indicatoren worden vastgesteld op basis van data uit je organisatie. Het bepalen van welke data je nodig hebt voor het KPI ’s dashboard blijkt vaak lastiger dan gedacht.

Ieder bedrijf werkt met een bepaalde strategie, of deze nu uitgewerkt is of in het hoofd zit van de notaris. Een goede bedrijfsstrategie bepaal je op basis van je KPI’s, die weer zijn vastgesteld op basis van gegevens uit je bedrijf.

Kortom: data is key!

Verzamelen van gegevens: KPI dashboard

Gegevens vormen de basis voor iedere zakelijke beslissing die wordt genomen. Het verzamelen van gegevens is eenvoudiger geworden door gebruik van technologie en automatisering. Elk kantoor dat een website heeft of elektronische betalingen doet op welke manier dan ook, heeft gegevens over klanten, gebruikerservaring, “web traffic” en meer. Deze gegevens bevatten belangrijke informatie die je kan helpen om beter toegang tot de klant te krijgen en om je bedrijf te verbeteren.

Maar welke data heb ik nodig voor een goed overzicht?

Om een strategie te ontwikkelen voor je kantoor heb je gegevens of KPI's nodig over je klanten, personeel, productiemiddelen, partners, akten en leveranciers. Die informatie zit vaak in dossiers, boekhoudapplicaties, financiële applicaties of een ERP applicatie. De juiste informatie is de informatie die belangrijk is voor het besluitvormingsproces van het bedrijf. En dat kan variëren per kantoor.
Welke data je nodig hebt om je kantoor succesvol te maken, hangt dus voor een groot gedeelte af van wat je als notariskantoor wil weten en belangrijk vindt.

Klanteninformatie

De állerbelangrijkste data voor ieder bedrijf en kantoor, is de informatie over klanten of potentiële klanten. Het succes van je bedrijf is afhankelijk van klanten. Hoe meer informatie je hebt over je (potentiële) klanten, des te nauwkeuriger kun je een strategie ontwikkelen voor marketing, verkoop, personeel en operatie. Zo zijn de volgende punten belangrijk:

  • Wie zijn mijn topklanten?
  • Wat vinden mijn klanten belangrijk?
  • Waar vind ik nieuwe klanten?
  • Hoe kan ik mijn klantenservice verbeteren?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn klanten behoud?
  • Wat zijn de verkooptrends?
  • Wat bieden mijn concurrenten aan?

Door informatie over je klanten te hebben en deze goed te gebruiken kun je de juiste keuzes maken om klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden.

Het is verstandig om alle kerngegevens uit je bedrijf en informatie over je klanten bij elkaar te brengen en deze overzichtelijk te maken in een KPI dashboard. Zo kun je de juiste strategie bepalen en je bedrijf daarop sturen!

Benieuwd geworden

naar hoe je managementdashboards in je bedrijf kunt integreren? Lees het in ons gratis ebook!