Binnenhalen en behouden van horecapersoneel

By Mayke en Jan Klikss

Binnenhalen en behouden van horecapersoneel

Het succes van een bedrijf of onderneming is voor een groot deel afhankelijk van goed en enthousiast personeel. Maar hoe vind je die goede mensen? Anders gezegd, waar kun je nog personeel vinden? In veel bedrijfstakken is dat een groot probleem, zeker in de horeca en retail. Het behouden van horecapersoneel is een uitdaging. Als je goede mensen hebt, hoe houd je ze dan binnen?  Hiervoor is het allereerst belangrijk om te weten waarom mensen weg gaan. 

Redenen dat mensen vertrekken heeft meestal met een aantal punten te maken: 

  • Salaris en andere voordelen of premies. Dus het gaat hier met name om eerlijke compensatie! De  beloningsstructuur  in je zaak moet aantrekkelijk zijn voor de werknemers en moet kunnen concurreren met andere horecazaken. Bovendien is de waardering voor het werk van je medewerkers uitermate belangrijk.  
  • Algemene arbeidsvoorwaarden, vooral werktijden zoals het ontbreken van flexibele werktijden en extra faciliteiten zijn hier belangrijk. 
  • Relatie met collega’s en werkzaamheden want de werksfeer is heel bepalend of mensen voor je willen blijven werken.

Bovenstaande punten zijn natuurlijk “inkoppers”. Maar deze gelden ook in meerdere of mindere mate voor alle beroepen.  

Wat kun je als horecaondernemer doen om de juiste mensen binnen te halen? 

1. De juiste mensen aannemen

Het  klinkt cliché, maar hier draait het wel om. Want sollicitaties kosten veel tijd. Kortom tijd die je investeert om de juiste mensen te vinden. Vooral tijdens een sollicitatiegesprek kun je bijvoorbeeld achterhalen of een kandidaat op zoek is naar een werkplek voor langere termijn, of wat deze persoon nog wil bereiken en of hij in het team past. Vanwege seizoensinvloeden trekt de horeca vooral werknemers aan die alleen van plan zijn om voor een korte tijd te werken. Werknemers die voor een langere periode slagen er echter beter in je zaak te vertegenwoordigen en je klanten een fijne ervaring en de beste klantenservice te bieden. 

2. Gebruik je locatie om mensen aan te trekken 

Je winkel, restaurant of je café is je visitekaartje maar ook bij je zoektocht naar personeel. In de meeste gevallen wil je personeel uit de regio aannemen. Het is dan ook goed om een bordje achter de ruit te plaatsen of een poster op te plakken met de tekst ‘personeel gezocht’. Want in een winkelstraat lopen altijd veel mensen, dus je hebt de perfecte advertentielocatie. 

3. Zorg voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden 

Veel werknemers willen graag mogelijkheden voor de toekomst zien. Daarnaast willen werknemers, vooral op jonge leeftijd, altijd een hoop leren. Denk aan wijntrainingen, opleiding tot sommelier of servicetrainingen. Want mensen zijn enthousiast over dingen waar ze goed in zijn. Vooral aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden kunnen geboden worden door technische middelen ter beschikking te stellen die het werk vergemakkelijken en ook nog eens veel aantrekkelijker maken. 

En dat laatste punt is een heel belangrijkBijna iedereen heeft een smartphone of een tablet. Waarom dan gebruik maken van een papiertje om bestellingen op te nemen? En waarom zou je voorraden handmatig opnemen? Techniek biedt zo veel meer mogelijkheden. Denk daarbij aan training, doorgroei, het geeft gemak, snelheid van werken en hoe tegengesteld het ook klinkt, het brengt de klant dichterbij.
Al deze voordelen van techniek komen samen in een modern kassasysteem. 

Mogelijkheden van eemodern kassasysteem

De mogelijkheden van eemodern kassasysteem zijn groot. Een goed systeem biedt je functionaliteiten als: 

  • Opnemen van de bestelling via mobiele devices als smartphones en tablets; 
  • Deze bestellingen direct doorsturen naar de keuken;
  • Afrekenen via mobiele devices; 
  • Voorraad bijhouden; 
  • Klantenbestand bijhouden en zien wat de klanten bestellen; 
  • Registratie van werktijden en prestaties;  
  • Tafelplannen; 
  • Evenementen bijhouden en email management; 
  • Personeelsmanagement; 
  • Rapportages om alles in de gaten te houden en tijdig aanpassingen te doen. 

Met een modern systeem houden werknemers meer tijd over voor de klant en worden handmatige werkzaamheden die vaak herhaald moeten worden vermeden. De werknemer heeft het gevoel in een moderne omgeving te werken. 

Eigenlijk komt het op het volgende neer: hoe beter een ondernemer is voor zijn mensen, hoe lager de kans dat ze ergens anders willen werken. Door een fijne omgeving te creëren waar mensen graag naar toe komen om te werken houd je mensen binnen. Zonder daarbij de persoonlijke aspecten als waardering, erkenning en een goede werktijdverdeling te vergeten. Want een goede werkomgeving en management dat de relaties tussen het personeel bevordert, zijn belangrijk voor het succes van je zaak. Moderne techniek kan je helpen de juiste mensen binnen te halen en te houden. Natuurlijk blijft het behouden van horecapersoneel is een uitdaging maar je hebt een omgeving gecreëerd, die aantrekkelijk is voor de werknemer!

Wil je jouw personeel het gemakkelijker maken? En ook nog eens kosten besparen?

Download dan onze brochure "Laat je horecazaak groeien"!

Zo weet jij precies welke stappen nodig zijn om echt te besparen en te kunnen groeien.