Hoe ga je in de horeca slim om met je klantdata?

By Lonneke van Bakel

Hoe ga je in de horeca slim om met je klantdata?

Om de service in jouw zaak écht persoonlijk te maken, moet je je gasten leren kennen. Zo kun je het beste inspelen op hun persoonlijke wensen en behoeften. En je gasten leren kennen, kun je doen door het verzamelen van klantgegevens.

Wie komt er in jouw horecazaak het dichtst bij de klant? Meestal is dat je personeel, vooral de gastheer of gastvrouw. Dit betekent dat zij kostbare informatie hebben over de gasten. Door het juist inzetten van die informatie kun je je service naar een hoger plan tillen.

Welke gegevens moet ik verzamelen en bewaren?

Denk aan basisgegevens, maar ook aan reserveringsgegevens. Wanneer een gast telefonisch of online reserveert, ontvang je direct diverse gegevens. Zoals de samenstelling van het gezelschap en eventuele opmerkingen en ook het aantal voorgaande bezoeken van een gast. Heeft jouw gast een favoriete tafel? Of hebben ze last van allergieën of toleranties? Bij terugkerende klanten is dit waardevol om te onthouden.

Het is natuurlijk belangrijk dat je deze gegevens ergens overzichtelijk op kunt slaan. Zo kan je hele team bij deze gegevens en kunnen zij er beter op inspelen. Het documenteren van de gegevens kan veel tijd in beslag nemen, maar door het koppelen van jouw softwaresystemen wordt dit een stuk makkelijker.

Tips voor een persoonlijke benadering

1. Zorg voor persoonlijke behandeling

Gasten komen naar jouw restaurant voor een eigen ervaring. Bekijk samen met je personeel eens wie er allemaal gereserveerd hebben. Heeft er iemand een allergie? Of komt er een gast die een favoriete tafel heeft?

2. Beantwoord vragen

Via een online reserveringssysteem kan een gast bij de reservering vragen stellen. Zorg dat deze beantwoord worden voordat de gast in je zaak komt. Ook wanneer dit antwoord voor de hand ligt, of negatief is.

3. Begroet de klant met zijn of haar naam

Kleine moeite, groot gebaar!

4. Vraag direct om feedback

Zo voelen gasten zich gehoord. En jij krijgt nuttige feedback waarmee je je service nog verder kunt verbeteren. Ook voorkom je zo dat gasten online negatieve reviews achter laten.

5. Koppel je systemen

Waarschijnlijk gebruik je verschillende softwaresystemen in je horecazaak. Veel van deze systemen zijn te koppelen. Bijvoorbeeld je kassasysteem aan je reserveringssysteem. Zo wordt ook de data over je gasten gekoppeld: welke gast zit aan welke tafel? Welke items van het menu worden er besteld? Nuttige informatie als je een nieuwsbrief verstuurd of als je gast terugkeert!

6. Speel in op terugkerende wensen en voorkeuren

Door het bijhouden van persoonlijke voorkeuren kun je daarop inspelen. Vertel ze persoonlijk of via e-mailmarketing over nieuwe wijnen, of nieuwe vegetarische gerechten op de kaart. Of laat je gasten die vorig jaar met Kerstmis in je restaurant aten, weten wat de mogelijkheden zijn voor dit jaar.

 

Bent u opzoek naar een totaal horeca oplossing?

Wij zorgen voor een totaal pakket van horeca oplossingen, beginnend bij een modern kassasystemen, integreren en koppelen van systemen, online boekhouden en management rapportage. Gebruik onze ervaring! En download onze brochure.